Search
niedziela 23 Wrzesień 2018
  • :
  • :

Zarządzanie projektami

Zarządzanie projektami, to lwia część pracy wielu z nas. Coraz częściej, pracodawcy wybierają właśnie tę formę angażowania pracowników. Jest ona dość częstą praktyką wśród managerów, informatyków, osób związanych z PR, jak i wieloma innymi branżami. Często też organizowane są warsztaty i szkolenia dla ludzi młodych, o podobnej tematyce. Czego tak naprawdę wymagają pracodawcy, oczekujący od nas umiejętności zarządzania projektem?

Z pozoru wydaje się to dość prosta umiejętność, jednak praktyka może nas nieco, a może nawet bardzo zdziwić czy zaskoczyć. Polski system szkolnictwa póki co kompletnie nie kładzie nacisku na tę formę nauki czy pracy. O co więc chodzi z tymi całymi projektami? I po co są one nam potrzebne? Co da nam wydajne zarządzanie projektami przy pomocy na przykład takiego programu – www.baseline.pl?

Założeniem projektów jest osiągnięcie określonych celów, w określonym czasie. Aby tego dokonać, należy przeanalizować całą drogę od „teraz” do celu. Można to osiągnąć przez planowanie, tworzenie harmonogramów, ewaluację na każdym etapie projektu, itd. Wszystko to w dzisiejszych czasach powinno odbywać sie przy użyciu odpowiednich specjalistycznych oprogramowań, które zmniejszają do minimum ryzyko związane z niepowodzeniem projektu.

Bardzo ważne jest zoptymalizowanie czasu czy wydatków, by otrzymać jak najlepsze rezultaty, przy jak najmniejszym ryzyku. Nie mniej istotna jest komunikacja pomiędzy osobami zaangażowanymi w projekt. To nieraz od niej zależy powodzenie danych działań. Wśród grupy realizującej dany projekt należy też wyznaczyć kierownika lub koordynatora. To ta osoba powinna poprowadzić wszystkich do osiągnięcia celu. Jej zadania to m.in. motywowanie do działań, nadzorowanie ich, dopilnowanie terminów, ewaluacja czy wprowadzanie ew. zmian do projektu. Może również wnieść trochę więcej motywacji do całego zespołu, co korzystnie wpłynie na realizację wszystkich zadań i z pewnością w znaczący sposób uskrzydli pracowników.

Warto też przemyśleć swoje cele i stworzyć je w oparciu o zasadę SMART – nawet najlepsze działania, grupa czy sponsor nie będą w stanie osiągnąć stawianych celów, jeśli są one niewymierzalne, źle sprecyzowane lub nieokreślone w czasie. Dzięki takiemu podejściu do tematu mamy pewności, że podejmowane przez nas działania są ukierunkowane na dużą wydajność i efektywność, a co z tym związane są poprawne.